-آيا عمر جاودانه و آب حيات و اين كه حضرت خضر از آب حيات نوشيد و عمر جاودانه يافت درست است؟

(0)
-چه كسي در آخرت بهره مند وبي بهره مي باشدچرا؟(0)
-چرا ما نمي توانيم شناخت دقيق و كاملي از عالم , آخرت داشته باشيم ؟(0)
-با تامل و دقت در انسان و طبيعت روشن مي شود كه انسان همواره در پي دفع ضرر ازخود و جلب منافع است و از اين طريق حيات خود را حفظ كرده , به بقا ادامه مي دهد . امـا از آنـجـا كه دفع ضرر و جلب منفعت في حد نفسه نمي تواند انسان رابرانگيزد و به عمل وادار سـازد خـداوند اعمال را همراه با لذت يا رنج قرار داده است و انسان در پي لذت برمي آيد و مثلا با خـوردن و آشاميدن و زناشويي كردن لذت مي برد و از اين طريق در حقيقت حيات و بقاي خود را ادامه مي دهد . امـا اگـر فـرض كـنيم انسان نه دچار ضعف و بيماري شود و نه نابود گردد , كما اينكه در جهان آخـرت چنين است ديگر لذت ها فايده اي براي او ندارند , زيرا لذت ها در دنيا براي اين بودكه انسان تشويق به عمل شود تا به بقاي خود ادامه دهد . بنابراين چرا خداوندهمواره انسان را به لذت هاي گوناگون جهان آخرت وعده مي دهد در حاليكه اين لذت هادر آنجا فايده اي ندارند ؟(0)
-چـگـونه ممكن است امر جاويداني كه ابتداي آن روز قيامت است كه در آن آسمان و زمين از ميان مي روند , به بقاي آسمان و زمين مقيد شود ؟(0)
-چرا عدم ايمان به آخرت , موجب عذاب ابدي مي شود ؟(0)
-آيا انسان ها در آخرت هم مثل اين دنيا از اختيار برخوردارند؟(0)
-آخرين مرحله كمال انسان در آخرت چيست ؟(0)
-عقب ماندگان ذهني و كودكان در آخرت در چه حالي هستند؟(0)
-آيا در جهان آخرت با همين تركيب حاضر مي شويم ؟(0)
-آيا عمر جاودانه و آب حيات و اين كه حضرت خضر از آب حيات نوشيد و عمر جاودانه يافت درست است؟

(0)
-چه كسي در آخرت بهره مند وبي بهره مي باشدچرا؟(0)
-چرا ما نمي توانيم شناخت دقيق و كاملي از عالم , آخرت داشته باشيم ؟(0)
-با تامل و دقت در انسان و طبيعت روشن مي شود كه انسان همواره در پي دفع ضرر ازخود و جلب منافع است و از اين طريق حيات خود را حفظ كرده , به بقا ادامه مي دهد . امـا از آنـجـا كه دفع ضرر و جلب منفعت في حد نفسه نمي تواند انسان رابرانگيزد و به عمل وادار سـازد خـداوند اعمال را همراه با لذت يا رنج قرار داده است و انسان در پي لذت برمي آيد و مثلا با خـوردن و آشاميدن و زناشويي كردن لذت مي برد و از اين طريق در حقيقت حيات و بقاي خود را ادامه مي دهد . امـا اگـر فـرض كـنيم انسان نه دچار ضعف و بيماري شود و نه نابود گردد , كما اينكه در جهان آخـرت چنين است ديگر لذت ها فايده اي براي او ندارند , زيرا لذت ها در دنيا براي اين بودكه انسان تشويق به عمل شود تا به بقاي خود ادامه دهد . بنابراين چرا خداوندهمواره انسان را به لذت هاي گوناگون جهان آخرت وعده مي دهد در حاليكه اين لذت هادر آنجا فايده اي ندارند ؟(0)
-چـگـونه ممكن است امر جاويداني كه ابتداي آن روز قيامت است كه در آن آسمان و زمين از ميان مي روند , به بقاي آسمان و زمين مقيد شود ؟(0)
-چرا عدم ايمان به آخرت , موجب عذاب ابدي مي شود ؟(0)
-آيا انسان ها در آخرت هم مثل اين دنيا از اختيار برخوردارند؟(0)
-آخرين مرحله كمال انسان در آخرت چيست ؟(0)
-عقب ماندگان ذهني و كودكان در آخرت در چه حالي هستند؟(0)
-آيا در جهان آخرت با همين تركيب حاضر مي شويم ؟(0)

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.

  کد مطلب:30636 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:11

چرا بين زن و مرد تفاوت بي حدّ و مرزي است مثلاً دية زن كمتر از مرد است؟ مگر هر دو انسان نيستند؟! در ديگر امور چرا زنان از حقوق كمتري نسبت به مردان برخوردارند؟

خواهر گرامي از اين كه با ما مكاتبه نموديد سپاسگزاريم. در جامعة بشري مرد و زن دو پيكرة وجود هستند كه طبق قانون خلقت در كنار هم رشد و كمال مي يابند. جامعه اي سعادتمند است كه اين دو وجود الهي در بستر متوازن و در جايگاه واقعي خويش قرار گيرند تا با توجه به مسئوليت ها و وظايف خود به سوي كمال حقيقي كه خليفه الهي بودن است رهنمون شوند.

اسلام ميان زن و مرد، برابري ارزش هاي انساني را بنيان نهاده است ولي از لحاظ وظايف اختصاصي،اسلام براي زن نقش خاصي را قايل است كه با سرشت و طبيعت او سازگار است. اين تكاليف است كه زن و مرد به آن سبب از هم جدا شده اند و اين به معناي تساوي و توازن حقوق و تكاليف زن و مرد است، ولي تشابه نيست.1

در بينش اسلامي، خلقت جهان هدفمند، حكيمانه و بر اساس لطف خداوند است. بنابراين،تفاوت هاي طبيعي ميان دو جنس، معنا دار و حكيمانه است. به دليل طبيعتِ متفاوت زن و مرد، احكام متناسبي جعل كرده است. چه بسا در روابط اجتماعي، برخي امور براي مردان و برخي ديگر براي زنان ارزشمند باشد، چنانكه تأمين مخارج اقتصادي خانواده از وظايف ارزشمند مرد و تنظيم اقتصاد مصرفي خانواده از ارزش هايي به حساب مي آيد كه زنان در آن نقش محوري ايفا مي كنند. پس اگر برخي مناصب اجتماعي، مردانه به حساب آيد، نمايانگر نگرش فروتري نسبت به زنان نيست، بلكه نمايانگر نوعي تقسيم وظايف براي دسترسي بهتر زن و مرد به كمال است.2

بحث تفاوت در ديه را مي توان بر اساس تفاوت جايگاه زن و مرد در روابط اجتماعي بر اساس وظيفة نان آوري مرد تبيين كرد، نه اين كه تبعيض باشد. زن در صورت برخورداري مالي هم وظيفة نان آوري را به عنوان تكليف واجب بر عهده ندارد، هر چند در عمل به آن مبادرت ورزد. بنابراين تفاوت در ديه بر اساس تفاوت نقش هاي اجتماعي است كه هر كدام بر عهده دارند، نه اين كه در جايگاه انساني تفاوت داشته باشند.

در مورد حكمت تفاوت دية زن و مرد مي توان گفت: به دليل وظيفة مهمي كه به طور معمول مردان در اقتصاد خانواده و ادارة آن بر عهده دارند، خسارتي كه با فقدان مرد متوجه كيان خانواده مي شود، در غالب موارد بيشتر از خسارتي است كه با فقدان زن پيش مي آيد. از اين رو، در مواري كه مردي در برابر زني قصاص مي شود، با پرداخت نيمي از ديه قاتل به خانوادة او خسارتي كه از ناحية عدم حضور مرد متوجه آنها مي شود، جبران مي گردد.

اگر شرايط به گونه اي تغيير كند كه زماني امتيازات تحصيلي و اجتماعي به دست آورند و يا مسئوليت خانوار را عملاً بر عهده داشته باشند، باعث نمي شود قاعدة كلي و قانون،تغيير يابد، چه آن كه قانون براي عموم جامعه وضع مي شود و هرگز براي موارد استثنايي نيست. اين قاعدة كلي است كه مرد مسئوليت اقتصادي و مديريت خانواده را بر عهده دارد و از اين بُعد دية زن با مرد تفاوت دارد.3

در مجموع، آنچه كه اسلام براي زن و مرد در نظر گرفته، موجب تكامل و رستگاري آن ها خواهد بود و بر اساس ويژگي هاي فيزيكي و طبيعي آن ها مي باشد كه در سرشت و ماهيت انساني تفاوتي با هم ندارند. اما تشابه كامل بين زن و مرد وجود ندارد تا حقوق و تكاليف آن ها يكي باشد. از اين رو، تفاوت امري معقول و منطقي است، ولي تبعيض مردود است.







1 مجموعة مقالات هم انديشي مسايل و مشكلات زنان، ج 1، ص 202.

2 همان، ص 293.

3 كتاب نقد، ويژه نامة حقوق زن، ص 92.





مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.